Neautentificat.

#1 2012-11-02 15:48:32

AITA
Incepator
Inregistrat: 2010-10-12
Mesaje: 27

Disfunctii de integrare senzoriala la copiii cu autism

“Am stiut dintotdeauna că lumea este fragmentată. Mama mea era un miros, tatăl meu era un ton, iar fratele meu mai mare era ceva ce se misca mereu.” (Donna Williams)
Multi dintre copiii cu autism manifestă tulburări de procesare senzorială. Acest lucru se traduce prin faptul că au mari dificultăti de a se adapta mediului în care trăiesc, sistemul lor nervos aflându-se într-o stare de dezechilibru.
Fiecare dintre simturile noastre: vizual, auditiv, olfactiv, gustativ, tactil, proprioceptiv si vestibular furnizează informatii despre mediul care ne înconjoară. Creierul integrează toate aceste simturi, organizează informatiile primite prin intermediul lor si îi transmite corpului ce trebuie să facă. În cazul disfunctiilor de integrare senzorială creierul nu reuseste să gestioneze informatiile din mediu, nu stie unde să le integreze, persoana nemaiputând astfel să se conecteze cu propriul corp. Din cauza acestei desincronizări poate deveni sensibilă la: atingere, lumină, zgomot,etc sau poate să nu aibă nicio reactie la astfel de stimuli; poate deveni hipersensibilă sau hiposensibilă. Comportamentele în care se angajează sunt: impulsivitate, autostimulare, comportamente provocatoare.
Caracteristici:
Tactil:
- fie nu îi place să fie atins fie simte nevoia să fie îmbrătisat, să se apropie mereu de căte o persoană;
- insistă să tină tot timpul un obiect în mână, să atingă toate obiectele din jur;
- nu suportă să fie murdar pe mâini;
- nu îi place să fie pieptănat;
Vizual:
- asează obiectele unul după celălalt în sir:
- priveste insistent corpuri de iluminat;
- nu poate vedea întregul (ex: atunci când priveste fata cuiva poate vedea doar gura sau nasul);
- poate observa particulele din aer;
Auditiv:
- manifestă atractie pentru obiectele care scot anumite sunete;
- poate auzi sunete de frecventă foarte scăzută;
- sensibil la zgomote puternice (îsi acoperă urechile);
- îi place să facă mult zgomot, să tipe;
Gustativ si olfactiv:
- gustă si miroase orice;
- recunoaste persoanele după miros;
- este selectiv în ceea ce priveste alimentele;
- respinge anumite arome;
Vestibular:
- activ, mereu în miscare;
- se cațără tot timpul;
- echilibru slab, se împiedică;
- ameteste cu usurință în timpul activitătilor fizice;
Proprioceptiv:
- nu este constient de propriul corp, nu stie unde este localizată fiecare parte a corpului;
- adoptă poziții ciudate ale corpului;
- tonus muscular slab;
- se întoarce cu tot corpul pentru a privi ceva;
Pentru a reduce excesul senzorial din mediu sau pentru a obtine mai multă stimulare senzorială copilul cu autism apelează la comportamente de autostimulare (stimming). Aceste comportamente sunt inadecvate, copiii cu TSA se angajează în activităti repetitive, pare că se rup în totalitate de mediul extern trăind într-o lume a lor.
„Îmi plăcea să deschid si să închid portierele masinutelor si să le privesc rotile atunci când le făceam să se învârtă. De obicei, asezam masinutele una după alta într-un sir lung, ca si cum ar fi fost un ambuteiaj, dar eu nu mă gândeam la asta. si piesele de lego le aezam în siruri lungi. Aveam sute de soldătei de plastic, pe care îi asezam într-un borcan mare de sticlă si-l învârteam, privind la diferitele culori si motive. (Therese Joliffe) ”
Pentru a-si putea forma abilităti copilul cu autism care manifestă disfunctii de integrare senzorială are nevoie în primul rând ca toate simturile lui să functioneze normal pentru a nu fi coplesit de mediu. Are nevoie să i se ofere oportunitatea de a se implica în activităti senzoriale din care să obtină stimularea necesară pentru a functiona adecvat.
În functie de nevoile fiecăruia se pot face diverse activităti ( de exemplu , pentru a îmbunătăti simtul tactil: masaj, pictura cu degetele, plastilina, jocul cu spumă de ras, nisip; pentru sistemul vestibular: trambulină, tobogan, scaune sit-n-spin, leagăne).
”Asa cum un copil are nevoie de alimente sănătoase pentru a creste si a se dezvolta, la fel are nevoie de informatii senzoriale corecte pentru a putea să învete si să se dezvolte.” Krisanne Lewis
Adaptat după lucrarea de disertatie “Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism”, psiholog Andreea Maxim

Offline

 
 

Antet forum